Wat is een creditnota en hoe maak ik deze aan?
Een creditnota is een document dat lijkt op een factuur, maar dan met een negatief bedrag. Een creditnota dien je op te stellen om een eerdere factuur uit je boekhouding te ‘annuleren’ als deze bijvoorbeeld foutieve gegevens bevat.
De basis van iedere creditnota is een factuur die je eerder opstelde, via het Craft-platform en je zult ook steeds hieruit vertrekken.
Hieronder tonen we je stap voor stap hoe je een creditnota kan aanmaken.
Goed om te weten, per creditnota crediteer je één factuur. Een deel crediteren, meerdere facturen samen crediteren of een betaalde factuur crediteren, gaat niet. Per factuur die je opstelt via het Craft-platform wordt er simultaan een tweede factuur aangemaakt, tussen jou en Creative Shelter.
Als je een betaalde factuur wilt crediteren, doet het volgende zich voor. Stel dat je deze crediteert, moet jij aan ons terugstorten wat je ontving voor deze factuur, zodat wij je opdrachtgever kunnen terugbetalen. Als je een betaalde factuur wilt crediteren, mag je ons hiervoor altijd mailen. Wij volgen het nodige met jou verder op.
En wat als je factuur voor een deel al betaald is? Dan kan je een creditnota opmaken, voor het volledige bedrag. Je krijgt een korte heads-up dat er een betaling aan gelinkt is en wij pikken het na het aanmaken van je creditnota verder op. Zo kunnen we de betaling terugstorten naar je opdrachtgever, linken aan een nieuwe factuur die je voor hen opstelt, …
Je creditnota’s kan je raadplegen en downloaden via het tabblad “Creditnota” onder de sectie “Facturen”.
Tip! Bezorg op het eind van elk kwartaal niet alleen je facturen maar ook je creditnota’s aan je accountant. Zo worden deze ook opgenomen in je boekhouding. Lees hier meer over het automatisch doorsturen van je facturen naar je accountant.