Peppol, da’s kort voor …
Pan-European Public Procurement Online. Een internationaal netwerk om op een snelle, efficiënte en veilige manier elektronische facturen, offertes, creditnota’s of andere documenten door te sturen.
En een elektronische factuur, dat is een xml-bestand van je factuur. ‘t Is dus geen papieren factuur die je inscant en dan elektronisch gaat noemen, het gaat ietsje verder. Een e-factuur is opgebouwd volgens een universele structuur, en dat maakt het net zo makkelijk om die te verwerken: uniformiteit.
En vanaf 1 januari 2026 is Peppol verplicht voor b2b-facturen. Vandaar dat daar ‘opeens’ zoveel fuzz rond is.
Wat doet Peppol precies?
Peppol is geen software, maar een netwerkprotocol. In mensentaal: ‘t is een soort onderlinge afspraak die ervoor zorgt dat freelancers, bedrijven, en overheden makkelijk met elkaar kunnen communiceren en documenten veilig kunnen uitwisselen.
Met Peppol kan je dus op een gestructureerde manier documenten verzenden en ontvangen. En meer structuur, da’s minder kans op fouten of misverstanden.
‘t Is dus gedaan met verschillende aanleverspecificaties en verwachtingen, bij Peppol spreekt iedereen ‘dezelfde’ taal.
En waarom is Peppol relevant voor jou als freelancer?
‘t Is er niet enkel voor de multinationals of overheidsinstellingen. Ook als kleine ondernemer haal je voordelen uit Peppol:
- ‘t Is snel en veilig: Facturen verzenden via Peppol is sneller en veiliger dan traditionele methoden zoals e-mail of - als we heel old skool gaan - op papier. Omdat alles digitaal gebeurt, is er minder kans op fouten en misverstanden.
- Vroeg mee op de trein: Meer en meer bedrijven werken met Peppol en soms ook uitsluitend met Peppol. Vanaf 2026 is het een verplichting, maar het kan nooit kwaad om al eerder de switch te maken. Dan mis je die trein al zeker niet.
- Internationale ambities? Groot gelijk. Awel, als je zaken doet met bedrijven in andere landen, kan Peppol helpen om die grensoverschrijdende facturen eenvoudiger te verwerken. Da’s natuurlijk vooral handig als je klanten hebt in Europa, Australië of andere landen die Peppol ondersteunen.
Hoe begin je eraan?
Het toffe aan Peppol is dat je er makkelijk mee aan de slag kan. In de meeste facturatiesoftware zit al een Peppol-integratie. Anders gezegd: je hoeft geen technisch wonder te zijn om er gebruik van te maken.
En wat als je werkt via Creative Shelter?
Dan hoef je zelfs helemaal niets anders te doen. Je maakt je factuur aan via ons platform - zoals je dat altijd zou doen - en wij zorgen ervoor dat die via Peppol bij je opdrachtgever terechtkomt. Da’s dus nog makkelijker.
Meer vragen over factureren? Neem een kijkje bij onze FAQ, waar je een antwoord vindt op héél veel vragen.